Svetská hudba
Zo strany cirkvi bola ignorovaná, potláčaná, zaznávaná; nezapisovala sa a udržiavala sa zvyčajne len živým ústnym reprodukčným spôsobom; najobľúbenejšou hudobnou formou bola odnepamäti pieseň.
Zhudobňovali sa texty rímskych básnikov, neskôr aj príbehy o historických udalostiach (francúzska Pieseň o Rolandovi, nemecká Pieseň o Nibelungoch, ruské Slovo o pluku Igorovom a pod.), básne oslavné, milostné, mravoučné, politické, tanečné, pijanské (slávna zbierka Carmina Burana).
Piesne sa šírili najmä prostredníctvom potulných študentov a kočovných hudobníkov, veľmi významnou bola od čias križiackych výprav (11. stor.) však aj - už písomne zaznamenaná – pôvodná tvorba francúzskych rytierov (trubadúri, truvéri, inštrumentálne sprevádzaní tzv. žonglérmi) a nemeckých minnesängrov.
Melodika stredovekých svetských piesní je často veľmi spevná a svieža, pravidelne členená, prevažujú v nej (na rozdiel od komplikovaných cirkevných módov) durové a molové tóniny, pre formu je typické časté opakovanie, využívanie refrénov. Často sa tiež stretáme s paródiami Gregoriánskeho chorálu.
Inštrumentálna (nástrojová) hudba zvyčajne úzko súvisela so spevom (hudobný sprievod - gajdy, píšťalky; predohry, medzihry, dohry), samostatná inštrumentálna hudba sa vyskytovala veľmi zriedkavo (nakoľko mohla svojou „zmyselnosťou“ „zvádzať k hriechu“ - ako to tvrdila Cirkev, bola dokonca zakazovaná), mala skôr improvizačný charakter, bola spätá s tancom; oficiálne slúžila k lesku slávnostných ceremónií na kráľovských a šľachtických dvoroch.
Najznámejšie hudobné nástroje: harfa, kithara, lýra, zobcová flauta, bubienok, trúbky, rôzne druhy bicích, jednoduché prenosné organy.
Ukážky
1. Carmina Burana: Bache, Bene Venies
www.youtube.com/watch?v=fyD1exfAp3k
2. Carmina Burana: In taberna quando sumus
3. Walther von der Vogelweide: Under der linden an der heide